maandag 22 april 2013

Maak terras en balkon klaar voor de lente

De eerste zonuren hebben we eindelijk te pakken. Terrassen zaten vol en veel mensen zijn weer bezig de tuin en het balkon zomer klaar te maken. Door de lange natte winter zijn veel terrassen en balkons al prachtig groen maar helaas niet met het groen dat we graag zien.

Bestrating, tuinmeubelen en plantenbakken zijn bedekt met een slijmerige laag algen en mos. De groene aanslag verwijderaar vliegt met emmers tegelijk de winkels uit om dit probleem te bestrijden. Veel van deze producten zijn een  stevige belasting voor de portemonnee  en het milieu.

Een goedwerkend, snel, goedkoop en milieu vriendelijke methode is de zand, zeep en azijn methode.

Neem een stevige emmer met warm water en een werkborstel. Gooi ongeveer 1/4 van de fles schoonmaakazijn in het water en boen het tuinmeubilair en planten bakken en potten lekker stevig met de oplossing. Groene aanslag vliegt eraf. Niet nadrogen maar de azijnoplossing gewoon op laten drogen. Hout en metaal kan ook met een oplossing groene zeep en soda worden schoongeboend.

En de tuin bestrating of balkonvloer knapt flink op van een schrobbeurt met de azijn oplossing. Daarna kun je het nog bestrooien met wat zand. De komende dagen zal door het schuren van het zand de  laatste restjes groen en zwarte aanslag verdwijnen.

Het is wel slim deze klus te klaren als je weet dat er een paar droge dagen aankomen. De azijn kan dan wat langer zijn werk doen.

Van schoonmaakazijn wordt gezegd dat het onverdund, in b.v. een plantenspuit uitstekend geschikt is om gras en onkruiden tussen bestrating te verdelgen. Op een mooie zonnige dag gewoon licht bespuiten, op laten drogen en de azijn zijn werk laten doen.

Zelf ben ik heel positief over de kleine koperen voegenborsteltjes die voor een paar euro bij o.a. tuincentra te koop zijn. Vroeg in het jaar beginnen en regelmatig de kleine groene sprietjes weg borstelen zorgt ervoor dat gras en onkruid geen kans krijgen. 

Heerlijk zo'n fris terras. Uitnodigend en klaar om de komende maanden bij ieder zonnestraaltje van je  tuin of balkon te genieten.

 

 

5 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Sanne van Berkelaars zei

Ja, het zonnetje schijnt weer! Een goede tijd voor een schrobbeurt. Welke schoonmaakmethode raad je aan met kunststof tegels op een balkon? Moet ik ze eerst allemaal van het beton afhalen? (Ik hoop het niet...)

Helma - Huishouden met plezier zei







Helma - Huishouden met plezier


16:36 (9 minuten geleden)








aan Sanne












Hallo Sanne,




Het is inderdaad het ideale moment om je balkon aan te pakken. We zouden zomaar een lente achtig weekend kunnen krijgen.




Ik weet niet goed wat voor kunststof tegels je op je balkon hebt maar ik zou gewoon een stukje proberen met het azijn mengsel. als de tegels schoon worden en niet ineens van kleur verschieten ( is een grapje, de kans is nihil) gewoon het hele balkon schrobben. Zorg wel dat het vieze water goed kan afvloeien, dus het afvoerputje goed schoonmaken en houden. De algen en eventuele modder moeten makkelijk weg kunnen vloeien.




Succes en geniet van de komende mooie dagen.



Helma



Floortje zei

Bedankt voor de goede huishoudtips, mijn balkonnetje is heel hard toe aan een schoonmaakbeurt, ik ga er denk ik dit weekend maar eens mee aan de slag.

Claudia zei

Ach, het is nu winter en ik zie het nu allemaal al gebeuren. Voor nu laat ik alle aanslag op mijn balkon gewoon zitten, maar vanaf de eerste zonnestralen en droge dagen ga ik aan de slag! Alles goed bijhouden, net als hierboven beschreven staat. Bedankt voor de tips!