woensdag 3 april 2013

Start Huishouden Met Plezier


Ik ben geboren in de jaren 50 van de vorige eeuw en opgegroeid in de jaren 60. In die tijd waren vrouwen goede huisvrouwen als ze hard werkten. Ze hadden keurig schoon geklede kinderen die netjes: " dank u" zeiden. En ze hadden een spick en span, schoon huis. Ze hoorden op maandag te wassen, dinsdag te strijken en woensdag de ramen te lappen.


Wij, de nieuwe generatie, zou dat allemaal anders gaan doen: geen slaaf van je huishouden maar carrière  maken. Emancipatie was het hoogste goed en daar moest je vooral de deur voor uit. Huishoudelijk werk was niet interessant en niet belangrijk, het mocht wel iets minder. Kinderen zouden in de toekomst zichzelf opvoeden, de vrije opvoeding.


Maar als je niet meer weet hoe je huishoudelijke klussen moet uitvoeren, is het opruimen en schoonmaken van je huis een enorme klus die je veel ergernis, energie, tijd en geld  kost. Het geeft voldoening als je de was niet alleen schoon krijgt maar ook vlekvrij, gladgestreken  en op de juiste manier opgeborgen in de kast. En kinderen opvoeden blijkt een serieuze klus te zijn.

Gelukkig is door alle nieuwe materialen in huis en de hulpmiddelen die er bestaan, het huishouden een stuk eenvoudiger geworden. Maar misschien zijn we een beetje te ver doorgeschoten. Je hoeft geen 20 verschillende schoonmaakmiddelen in huis te hebben. Niet ieder volledig automatisch super schoonmaak apparaat is echt een vooruitgang.

Daarom ben ik al jaren op zoek naar methoden en producten die werken, eenvoudig te verkrijgen zijn of zelf te maken en betaalbaar zijn.  Ik heb ze uitgeprobeerd en zal ze als ze mijn persoonlijke goedkeuring hebben met jullie delen.

Bij alle tips wil ik wel toevoegen Je Eigen Boeren Verstand (JEBV) te gebruiken.

Lees mijn verhalen en probeer alleen die tips die jou iets lijken. Ik beschrijf  niet DE manier om je huishouden te vereenvoudigen en leuker te maken maar EEN manier.

Veel plezier met lezen.
Helma

 

Geen opmerkingen: