vrijdag 24 mei 2013

Vlekken verwijderen

Moet je hele boekwerken met vlekken verwijder tips doorwerken om er een beetje toonbaar uit te blijven zien?
Het enige en duidelijke antwoord is: Nee natuurlijk niet.

Maar soms, als je lievelings kleding een kleine ramp meemaakt, is het prettig als je een paar basis vlek verwijder truckjes paraat hebt.  

Ik zal om dit te illustreren een droevig en bloederig verhaal vertellen uit mijn eigen ervaring om te laten zien dat enige kennis van vlekken verwijderen, je  veel frustratie, heel veel werk en natuurlijk heel veel geld bespaart.

Bij mijn man moest wat bloed afgenomen worden. Niets bijzonders, gewoon routine. Gelukkig werkt hij in de buurt van een ziekenhuis zodat er nauwelijks tijd verloren zou gaan. Het kon wel even tussen de drukke werkzaamheden door. Helaas, de vriendelijke dame die het bloed afnam was misschien iets te gulzig, te wild of hoe dan ook, het bloed bleef stromen en zijn stralend witte linnen overhemd raakte over een halve mouwlengte doordrenkt met bloed. Natuurlijk ziet dat er spectaculair uit, ik heb Tarentino films gezien die minder bloederig zijn. Om het helemaal vervelend te maken was het onmogelijk om het hemd even te behandelen en moest hij de rest van de dag met opgerolde mouw zijn werkzaamheden verrichten. Dus pas na een uur of 6 kon ik me op het verwijderen van de vlek storten.

Ik moet bekennen dat ik enige twijfel had maar uit alle tips die ik had gelezen leek die met ijskoud water het meest logisch. Dus in een bak met koud kraanwater uitgespoeld en daarna een nacht laten weken in gewoon schoon koud kraanwater. De volgende dag was de vlek nog slechts vaag zichtbaar en heb ik het hemd met een witte was gewassen. Het hemd was weer stralend wit.

De truc zou zijn dat warm water en/of allerlei schoonmaakmiddelen de eiwitten doen stollen  waardoor een bloedvlek zichtbaar blijft.

Achteraf zo eenvoudig maar ik moet bekennen dat ik in het verleden met vlekken regelmatig de mist in te ben gegaan.

Dit is een: "succesverzekerd, vlek verwijder tip".

 

 

 

 

 

2 opmerkingen:

Maud zei

Dank voor je tip. Ik zal hem bewaren voor "noodgeval"

Helma - Huishouden met plezier zei

De volgende reactie kwam binnen van Franca, een kraamverpleegster. Een echte ervaringsdeskundige.
Hoi Helma,

Als kraamverzorgster met heel veel bloedwas ervaring, kan ik je tip nog iets beter maken.
Al vanaf het begin van de opleiding ( in mijn geval 1985) is ons geleerd de bloedwas met koud water te behandelen. Spoel met koud water het ergste bloed uit de was. Pak een grote teil of gebruik het bad, om een ruime hoeveelheid zout op te lossen en dan alleen koud water er bij.
Zet je wasgoed in de week tot de ochtend. Spoel de was en zet de wasmachine aan.

Inmiddels spoelen we vaak de bloedwas in de machine ( wel opletten of die alleen koud kan spoelen).Maar nog steeds met een ruime hoeveelheid keukenzout. En pas daarna het gewone wasprogramma aanzetten.

Zolang je eerst goed spoelt met koud water, brand de vlek er niet in! Het zout helpt de eiwitten van het bloed af te breken!

Werkt altijd!

groetjes, Franca.